Childs play

Wanna reboot?

Een fabriek in Vietnam maakt een geavanceerde pop genaamd Buddi die als een soort slimme AI  als hulpje in huis fungeert. Maar de baas is niet zo lief tegen de medewerkers en een daarvan is het gepest zo zat, dat hij van een van de poppen de beveiliging verwijderd. Die heeft dus nu geen ingebouwde beveiliging tegen vloeken, geweld en andere nare dingen. Die specifieke pop komt bij een eenzaam kindje Andy terecht, gespeeld door Gabriel Bateman. Deze Buddi, waarvan de stem briljant is ingesproken door Luke Skywalker Mark Hamill, leert dus van een kind van 10 via horrorfilms en sarcasme om agressief te worden en slaat daarin steeds meer door. Als dan op een dag Andy´s kat dood wordt gevonden, is dat het begin van het einde. Zou Andy als klein jongetje nog wel in staat zijn om een geavanceerde robot te stoppen?

Dit vond ik ook een moeilijke. Ik twijfelde heel erg om deze te gaan zien, het originele Childs play is een goede film en zoals de rest van de wereld deel ik ook de mening dat ze van de klassiekers af moet blijven! Men heeft tegenwoordig geen eigen ideeen meer, lijkt het wel. Al die remakes en zo. Ik dacht dus, ik sla em over, zoals ik ook de remake van Fantastic four en Ghostbusters heb overgeslagen. Maar ik was wel nieuwsgierig naar de recensies, dus die zocht ik op. En tot mijn verbazing waren die wel goed. Dus toch maar wezen kijken. En ik ben niet teleurgesteld. Ik ging er dus wel met lage verwachtingen heen, maar de moorden zijn best wel heftig met flink wat gore en het verhaal is best wel prima in een modern jasje gegoten. Ik moet zelfs zeggen dat dit beter werkt dan een moordenaar die zijn ziel in een pop giet. Je zit eigenlijk te kijken naar een lange aflevering van Black Mirror, en dat is een compliment! Ik heb me er prima mee vermaakt, ondanks dat de acteurs nou niet echt de sterren van de hemel speelden.

Wel: Leuke nieuwe hedendaagse vormgeving van een oude film, echt een reboot prima uitgevoerd. De moorden zijn gruwelijk en het einde spetterend.

Niet: Acteurs spelen ondermaats en soms slecht, maakt het wat ongeloofwaardig.

********(8/10)