It

Coulrofobie: de angst voor clowns.

(2017)

Bill Skarsgard (pennywise), Wyatt oleff (kleine star lord in Guardians ot galaxy) Owen teague (Cell, andere Stephen king verfilming), verder veel jonge redelijk onbekende acteurs

Een groepje kinderen wat gepest word, vormen een clubje en gaan de strijd aan met een demoon, die verschillende vormen kan aannemen, meestal jouw ergste nachtmerrie. De demoon verschiijnt eens in de 27 jaar om een jaar lang dood en verderf te zaaien onder de kinderen. Is de band tussen de kinderen sterk genoeg om de verschrikkingen van Het te kunnen doorstaan?

Ik had hier hoge verwachtingen van. Het boek een paar maanden geleden gelezen en ik vind dit een van de betere Stephen King verhalen. Maar zoals altijd is het boek beter dan de film en dit is geen uitzondering. De film voelt gehaast, je gaat van actiescene naar actiescene zonder moment van rust. Ik krijg een beetje het gevoel dat de regisseur (Andy Musschietti; o.a. Mama) alle scenes uit het boek erin gepropt wilde hebben. Hij had er goed aan gedaan om de film wat langer te maken en de karakters wat meer uit te diepen, dat had het wat gewicht meegegeven.

Bill speelt een goede killer clown en ik vind hem serieus meer creepy dan de clown die Tim Curry in de mini serie speelde. Maar waar Bill gewoon eng is om naar te kijken, was Tim een clown die onder je huid kroop. Het psychologische aspect deed hij veel beter. Deze film is echt een film van deze tijd: veel CGI en harde geluiden/schrikeffecten. En dat doet het verhaal geen eer aan, want het is zoveel meer. Het is een verhaal van opgroeien en je angsten overwinnen.

Er zitten wel wat creepy momenten in die je haren in je nek overeind zetten, maar echt heel erg eng wordt het nergens.

Al met al beetje jammer toch wel, maar het is niet allemaal slecht. Want de film heeft ook iets magisch, iets wat de Goonies, stand by me en stranger things ook hebben. Een groep kinderen die de strijd op een of andere manier aangaan. (al dan niet met opgroeien)

Wel: clown is serieus creepy en duister, sfeer is goed.

Niet: voelt allemaal te gehaast en goedkoop (eng ipv psychologisch), te veel jumpscares en CGI.

*****(5/10)